Innovaatio – hyvän kauhun keinot

Halloween on aivan nurkan takana ja koska kauhuelokuvat ovat merkittävä osa Halloweeniä ja tämän vuoden Tursajaisten teemana oli elokuvat, halusin vähän sukeltaa kauhuelokuvien maaimaan.

Kauhuelokuvat ovat genre-elokuvien ehkä selkein tyylilaji. Vaikka vuosikymmenten saatossa kauhuun on sekoittunut komedia tai vaikkapa toiminta, pohjimmiltaan kauhun tarkoitus on herättää katsojassa kauhun ja pelon tunnetta. Tuo tunne on keskeinen asia, oli elokuva sitten psykologista kauhua Hohdon tyyliin, zombie-leffa kuten 28 Days Later tai vaikkapa Scary Movie (jossa tosin kauhua saattoi aiheuttaa itse elokuva huonoudellaan).

Vuonna 1978 ensi-iltansa sai John Carpenterin ohjaama Halloween, joka omalla osallaan loi uuden kauhun alagenren: slasher-elokuvan, jonka nimi tulee viittauksesta viiltämiseen tai puukottamiseen. Slasher-elokuvassa on usein sarjamurhaaja joka yksi kerrallaan jahtaa uhrejaan ja omaa lähes yliluonnollisia kykyjä. Carpenter loi modernin hirviön, Michael Myersin, naamiopäisen sarjamurhaajan, joka jahtasi nuoria Halloweenin aikaan. Elokuva tuotettiin hyvin pienellä budjetilla ja elokuvan teossa jouduttiin tekemään monia kompromisseja. Carpenter jopa joutui itse säveltämään elokuvan nyt ikonisen musiikin, kun alkuperäinen musiikki ei kelvannut tuottajille.

Kasarin alkuvuosina silloin vielä koko maailmalle tuntematon Sam Raimi halusi tehdä kavereidensa kanssa kauhuelokuvan. Raimilla oli vain aikaisempaa harrastelijataustaa, vaatimaton 90 000 dollarin budjetti ja moni elokuvan näyttelijöistä oli Raimin kavereita. Raimilla oli kuitenkin suuri rakkaus elokuvia kohtaan ja suurempi visio kauhuelokuvasta, joka olisi erilainen kuin muut. Näin syntyi The Evil Dead, aikansa suunnannäyttäjä ja yksi kauhuelokuvien suurimmista merkkiteoksista. Elokuva sai kulttistatuksen visuaalisella ilmeellään, innovatiivisilla kamera-ajoilla ja sen ajan normeissa brutaalilla ja groteskilla kauhulla unohtamatta mustaa huumoria. Elokuvan kulttistatusta kasvatti myös sen kieltäminen useassa maassa, mukaan lukien Suomessa. Ulkomaiden kautta kuitenkin rantautui myös Suomeen elokuvan vhs-kopioiden kopioita (se on se videonauhakasettijuttu aikana ennen dvd:tä). The Evil Dead oli kuin urbaani kauhutarina, elokuva jonka vain harvat ja rohkeat olivat nähneet. Leffaa voisi verrata Jimi Hendrixin ainoaan Suomen keikkaan Kulttuuritalolla. Kaikki sanovat olleensa keikalla, mutta vain harva siellä oikeasti oli. Leffan kieltäminen, uudenlainen kauhun suuntaus, puskaradiopuhe sen ympärillä ja jatkuvien kopiointien haalistama rahiseva kuva television putkiruudussa olivat vahvoja asioita leffan menestyksen takana.

Viimeisenä esimerkkinä kauhuelokuvien virstanpylväänä on pakko mainita vuonna 1999 ensi-iltansa saanut elokuva The Blair Witch Project. Daniel Myrickin ja Eduardo Sánchezin ohjaama elokuva rikkoi ensinäkin elokuvamuodon rajoja uudella tyylillään ja toteutuksellaan ja toisena, se oli huikea kassamenestys yli 248 miljoonan dollarin tuotoilla, kun elokuvalla oli vaatimaton 60 000 dollarin budjetti. Elokuva loi uuden kauhun alagenren; found footage-kauhun. Elokuvassa seurataan kolmen ihmisen ryhmää, jotka lähtevät tutkimaan metsää, jota huhujen mukaan asuttaisi noita. Elokuva on kuvattu ryhmän käyttämien halpojen kameroiden linssien läpi ja esitetty siten, että katsoja näkisi jonkun koostaman sisällön videokameroista lähes dokumentaarisena. Ohjaajat käyttivät elokuvan ympärillä häikäilemättömästi viraalia mainontaa julkaisten kadonneet-ilmoituksia sanomalehdissä ja internetissä. Moni katsoja luulikin elokuvaa todeksi ja se edesauttoi sen valtavaa menestystä.

Kaikilla kolmella aiemmin mainitulla elokuvalla on paljon yhteistä. Kaikki ovat ohjaajien varhaistuotantoa tai ensimmäinen kokopitkä elokuva. Kaikki on tehty vaatimattomalla budjetilla ja kaikki elokuvat ovat olleet merkittäviä uuden tyylilajin luojia kauhugenressä. Kauhuelokuvat on tavanomaisesti olleet suurimpia menestystarinoita, sillä studiot harvoin sijoittavat tuotantoihin suuria rahamääriä flopin pelon takia. Ja kun budjetti on pieni, joutuu ohjaaja olemaan usein luova elokuvan toteutuksen kanssa. Luovuus synnyttää uusia tapoja tehdä sama asia eri lailla ja se on ollut monen tyylilajin synnyn syy. Myös vahva uskominen omiin kykyihinsä ja visioonsa on asioita joiden kautta aikaisemmatkin menestystarinat ovat syntyneet.

Kauhuelokuvien ystäville on ensi viikon kontaktivapaalla viikolla luvassa harvinaista herkkua, kun Jyväskylän Finnkino Fantasia järjestää Kauhujen Yö-tapahtuman perjantaina 19.10. Tapahtumassa näytetään Halloween-elokuvan 40-vuotisjuhlajulkaisu, The Evil Dead ja myös uusi Halloween-elokuva, joka saa ensi-iltansa samana päivänä. Sama päivä on myös syntymäpäiväni, joten elokuvien suurena ystävänä en olisi itselleni parempaa syntymäpäivälahjaa toivonut. Toki ei kukaan ole minun takiani tuollaista tapahtumaa järjestämässä, mutta onhan se kiva niin itselle uskotella. Itselle The Evil Dead on ollut aina iso lemppari elokuvasarjana ja vaikka nykypäivänä elokuva on lähinnä vain jännittävä muisto menneisyydestä, tulee sen näkeminen elokuvateatterissa olemaan unohtumaton kokemus.

 

Juho Niemelä | Vertaistutorvastaava

Selaa kaikkia blogeja

Blogit