Usein kysytyt kysymykset

Tältä sivulta löydät vastaukset useimpiin JAMKOn jäsenyyteen ja opiskelijakorttiin liittyviin kysymyksiin. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi tältä sivulta, ota yhteyttä jäsenpalveluumme: jasenpalvelu(a)jamko.fi

Tällä sivulla

Kuka voi saada opiskelijakortin?

JAMKOn jäseneksi voi liittyä Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelija, joka opiskelee tutkintoon johtavassa koulutuksessa ja täyttää kaikki opiskelijakortin myöntämisehdot. Myös jäsenyyttä jatkavan on edelleen täytettävä opiskelijakortin myöntämisehdot.

jäsenyyden MYÖNTÄMISEHDOT
  • Suoritat ammattikorkeakoulututkintoa tai ylempää amk-tutkintoa Jyväskylän ammattikorkeakoulussa, tai olet vaihto-opiskelija.
  • Olet ilmoittautunut läsnäolevaksi lukukaudelle/lukuvuodelle.

AOKK:n ja Avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille tai polkuopintoja suorittaville ei tällä hetkellä ole saatavilla opiskelijakorttia opiskelijakunnan kautta.

HUOMIOITHAN, ETTÄ
  • Olet vastuussa antamiesi tietojen oikeellisuudesta ja kortin väärinkäyttö on rangaistava teko.
  • Henkilöllisyytesi tarkastetaan uuden kortin luovutuksen yhteydessä, joten henkilöllisyystodistus on oltava mukana korttia noutaessa.
  • Kortti voidaan jättää toimittamatta ilman korvausvelvollisuutta, mikäli kortin kuva tai teksti on hyvien tapojen vastainen tai se ei esitä kortin tilannutta henkilöä.

Milloin voin liittyä jäseneksi tai jatkaa jäsenyyttä?

Jäsenyys uudelle lukuvuodelle ja syksylle on saatavilla verkkokaupasta 1.7. alkaen. Jäsenyys kevätkaudelle on saatavilla 1.1. alkaen. Huomioi kuitenkin, että JAMKOn jäsenpalvelun palveluajat, jolloin voit noutaa korttisi ja tarran, voivat poiketa näistä ajankohdista.

Jos olet uusi opiskelija

voit liittyä jäseneksi, kun olet ottanut vastaanottanut opiskelupaikan Opintopolku-palvelussa, ilmoittautunut läsnäolevaksi seuraavalle lukuvuodelle, ja ottanut käyttöösi JAMKin käyttäjätunnukset.

Jos olet jatkava opiskelija

voit jatkaa jäsenyyttäsi kun olet ilmoittautunut läsnäolevaksi seuraavalle lukuvuodelle Peppissä.

Olen uusi opiskelija, kuinka liityn jäseneksi?

  1. Ota opiskelupaikka vastaan ja ilmoittaudu läsnäolevaksi Opintopolussa
  2. Ota käyttöön JAMKin käyttäjätunnukset Vetuma-palvelussa
  3. Rekisteröidy JAMKOn verkkokauppaan Kide.appissa
  4. Osta haluamasi jäsenyyskausi verkkokaupan kautta

Jos tilasit fyysisen opiskelijakortin, saat sähköpostin kun korttisi on noudettavissa JAMKOn toimistolta.

Katso tarkemmat ohjeet jäseneksi liittymiseen ensimmäistä kertaa

Jatkan opintojani, kuinka jatkan jäsenyyttäni?

  1. Tarkista, että olet oikeutettu JAMKOn jäsenyyteen.
  2. Ilmoittaudu läsnäolevaksi JAMKin opiskelijaksi Peppissä.
  3. Kirjaudu JAMKOn verkkokauppaan Kide.appissa. Sisäänkirjautuminen tulee tehdä samoilla tunnuksilla, joilla ostit edellisen jäsenyytesi.
  4. Osta haluamasi jäsenyyskausi verkkokaupan kautta.

Mikäli käytössäsi on digitaalinen opiskelijakortti, uusi jäsenyytesi päivittyy digitaaliselle opiskelijakortille automaattisesti. Jäsenyytesi päivittyy 1-2 viikon sisällä.

Mikäli sinulla on olemassa fyysinen opiskelijakortti, voit noutaa korttiisi uuden lukuvuositarran JAMKOn toimistolta heti jäsenyyden jatkamisen jälkeen. Tarraa noutaessa tulee olla opiskelijakortti mukana, irtotarroja ei luovuteta missään tilanteissa.

Katso tarkemmat ohjeet jäsenyyden jatkamiseen.

EN PÄÄSE NOUTAMAAN OPISKELIJAKORTTIA/LUKUVUOSITARRAA JAMKON TOIMISTOLTA. KUINKA SAAN KORTIN/TARRAN?

Jos olet liittymässä ensimmäistä kertaa, voimme postittaa opiskelijakorttisi sinulle sellaisissa tapauksissa, että et pääse noutamaan korttiasi toimistoltamme. Postitusta ei tehdä automaattisesti. Ohjeet postituksen pyytämiseen saat sähköpostitse siinä yhteydessä, kun ilmoitamme että korttisi on valmis ja noudettavissa toimistoltamme.

Jos olet jatkava JAMKOn jäsen, sinun on mahdollista hakea ennakkoon verkkokaupan kautta maksettu jäsentarra myös seuraavien opiskelijakuntien jäsenpalveluista:

ASK, Helga, HUMAKO, Laureamko, O’Diako, Metka ja TUO

Voit myös lähettää opiskelijakorttisi JAMKOn toimistolle, jossa uusi lukuvuositarra liimataan korttiin.

Toimi näin
  1. Jatka jäsenyyttäsi JAMKOn verkkokaupan kautta.
  2. Lähetä opiskelijakorttisi, sekä palautuskuori osoitteellasi ja postimerkillä varustettuna JAMKOn toimistolle.

Postitusosoite:
Opiskelijakunta JAMKO/Jäsenpalvelu
Rajakatu 35
40200 Jyväskylä

Irtotarroja ei postiteta tai luovuteta missään tilanteissa. Huomioithan myös, että JAMKO ei ole vastuussa postissa kadonneista lähetyksistä.

Mitä jäsenyys maksaa?

  • Koko lukuvuoden jäsenyys maksaa 35 euroa (+ kortin valmistamiskulut 5€)
  • Lukukauden jäsenyys 22 euroa (+ kortin valmistamiskulut 5€)

KUINKA TILAAN FYYSISEN OPISKELIJAKORTIN?

Fyysinen opiskelijakortti tilataan JAMKOn verkkokaupasta Kide.appista.

Liittyessäsi JAMKOn jäseneksi voit valita, haluatko hankkia pelkän jäsenyyden, johon sisältyy digitaalisen opiskelijakortin käyttö, vai tilaatko myös fyysisen opiskelijakortin.

Jos olet jo maksanut jäsenmaksun ja haluat tilata fyysisen opiskelijakortin myöhemmin, verkkokaupasta löytyy myös vaihtoehto JAMKOn pelkkä fyysinen jäsenkortti ilman jäsenyyttä (hinta 5,00e).

Kuinka otan digitaalisen opiskelijakortin käyttööni

Fyysisen opiskelijakortin sijaan tai sen rinnalle voit ottaa käyttöösi digitaalisen opiskelijakortin Pivo-sovelluksen kautta. Uudet JAMKOn jäsenet voivat ottaa digitaalisen opiskelijakortin käyttöön vasta kun heidän opiskelupaikkansa on vahvistettu ja tiedot viety opiskelijatiedot sisältävään tietokantaan.

Digitaalinen opiskelijakortti on aktivoitavissa pääsääntöisesti vuorokauden sisällä jäsenyyden maksusta.

Digitaalisen opiskelijakortin käyttöönottoa varten toimi näin:
  1. Lataa Pivo-sovellus puhelimeesi sovelluskaupasta.
  2. Ota Pivo käyttöön verkkopankkitunnuksilla ja puhelinnumerolla. Puhelinnumeron tulee olla sama, jonka annoit tilauslomakkeella, kun maksoit JAMKOn jäsenmaksun.
  3. Valitse Opiskelijakortti ja seuraa sovelluksen ohjeita.

Kauan jäsenyys on voimassa? Milloin voin jatkaa jäsenyyttä seuraavalle kaudelle?

Jäsenyys on voimassa valintasi mukaisesti lukukauden tai lukuvuoden kerrallaan. Jäsenyyksiä myydään vain lukuvuosi kerrallaan – keväällä myynnissä on siis vain kevätlukukauden jäsenyys.

  • Syyslukukauden jäsenyys on voimassa seuraavan vuoden tammikuun loppuun.
  • Kevätlukukauden jäsenyys on voimassa saman vuoden syyskuun loppuun.
  • Koko lukuvuoden jäsenyys on voimassa seuraavan vuoden syyskuun loppuun.
Syys- ja kevätlukukausi
  • Jäsenyys uudelle lukuvuodelle ja syksylle on saatavilla verkkokaupasta 1.7. alkaen.
  • Jäsenyys kevätkaudelle on saatavilla 1.1. alkaen.

Valmistun vuodenvaihteessa, voinko saada jäsenyyden koko lukuvuodeksi?

JAMKOn jäsenen tulee olla Jyväskylän ammattikorkeakoulun läsnäolevaksi ilmoittautunut opiskelija, joka opiskelee tutkintoon johtavassa koulutuksessa.

Valmistuminen, säännönmukaisen opiskeluajan päättyminen sekä kevätkaudelle poissaolevaksi ilmoittautuminen tarkoittavat sitä, että voit hankkia jäsenyyden vain syyslukukaudelle. Jos opintosi kuitenkin jatkuvat, voit jatkaa jäsenyyttä kevätlukukaudelle tammikuun alussa.

Jos esimerkiksi valmistut joulukuussa, et ole oikeutettu kevätlukukauden jäsenyyteen, vaikka olisit maksanut koko lukuvuoden jäsenmaksun.

Kun olet valmistunut tai muutoin lopettanut opiskelut, opiskelijakorttia ei enää saa käyttää.

Millaisen kuvan tarvitsen opiskelijakorttiin?

 

Kun tilaat opiskelijakortin, tarvitset itsestäsi kasvokuvan. Kuvan voit ottaa millä tahansa digikameralla, kännykällä tai web-kameralla.

  • Kuvan tulee olla sähköisenä jpg-muodossa. Tiedoston enimmäiskoko on 5 megatavua.
  • Kuvan tulee olla passikuvan tyyppinen eli pystysuunnassa.
  • Kuva voi olla mustavalkoinen tai värillinen.
  • Taustan ja valaistuksen on oltava neutraali.
  • Kasvojen tulee olla keskellä kuvaa ja näkyvissä suoraan edestä.
  • Asusteet ja hiukset eivät saa peittää kasvoja, ei päähinettä.

Huomioithan, että kortti voidaan jättää toimittamatta ilman korvausvelvollisuutta, mikäli kortin kuva on hyvien tapojen vastainen tai se ei esitä kortin tilannutta henkilöä.

 

Voinko saada väliaikaisen opiskelijakortin ennen varsinaisen kortin valmistumista?

Emme valitettavasti myönnä väliaikaisia opiskelijakortteja. Sähköisen opiskelijakortin saat käyttöösi heti jäsenmaksun maksamisen jälkeen.

Opiskelija voi saada opiskelijaedun väliaikaisesti VR:llä tilapäisellä todistuksella jos hänellä ei vielä ole opiskelijajärjestön myöntämää opiskelijakorttia. Tilapäiseen todistukseen tarvitset leiman ja allekirjoituksen opiskelijapalveluista.

Mitkä ovat tunnukseni JAMKOn verkkokauppaan Kide.Appissa?

Voit rekisteröityä JAMKOn verkkokauppaan Kide.Appissa joko Facebook – tunnuksillasi tai voit tehdä erilliset tunnukset. Jos olet jatkava jäsen, kirjautuminen tulee tehdä samoilla tunnuksilla, joilla ostit edellisen jäsenyyden.

Jos tunnukset ovat päässeet unohtumaan, ota yhteyttä Kide.appin asiakaspalveluun. JAMKO ei hallinnoi verkkokaupan käyttäjätunnuksia ja salasanoja.

Voinko maksaa jäsenyyden tai kortin JAMKOn jäsenpalvelussa käteisellä tai kortilla?

Jäsenyyttä tai korttia ei voi maksaa JAMKOn toimistolla kortilla tai käteisellä, vaan maksu tapahtuu JAMKOn verkkokaupassa Kide.Appissa pankki- tai luottokortilla, verkkopankkimaksulla, MobilePaylla tai Pivolla.

Onko ammatillisen opettajakorkeakoulun, avoimen AMK:n tai polkuopintojen opiskelijoille erillistä opiskelijakorttia.

Tällä hetkellä JAMKOlla ei ole AOKK:n, Avoimen ammattikorkeakoulun tai polkuopintojen opiskelijoille erillistä opiskelijakorttia.

Opiskelijakorttini on kadonnut. Kuinka voin saada uuden kortin?

Voit tilata uuden opiskelijakortin verkkokaupastamme Kide.appissa. Mikäli sinulla on voimassaoleva jäsenyys, jäsenmaksua ei tarvitse maksaa uudelleen, vaan voit tilata pelkän kortin valitsemalla verkkokaupassa tuotteen ”JAMKOn pelkkä fyysinen jäsenkortti ilman jäsenyyttä”. Pelkän kortin hinta on 5e.

Olen ollut ulkomailla/armeijassa/pitänyt välivuosia. Pitääkö minun hankkia uusi opiskelijakortti?

Voit saada tarran vanhaan korttiisi, jos se on tilattu vuoden 2007 jälkeen. Voit saada lukuvuositarran vanhaan korttiisi, jos se on tilattu vuoden 2007 jälkeen. Katso ohjeet jäsenyyden jatkamiselle tästä. 

Olen vaihtanut opiskelualaa Jamkissa. Täytyykö minun tilata uusi opiskelijakortti?

Uuden kortin tilaaminen ei ole välttämätöntä, jos opiskelijanumerosi ei muutu. Muussa tapauksessa suosittelemme uuden opiskelijakortin tilaamista.

Miten lisään henkilötunnukseni jäsenyyslomakkeelle digitaalisen opiskelijakortin aktivointia varten?

  1. Kirjaudu Kide.appiin samoilla tunnuksilla joilla liityit JAMKOn jäseneksi/jatkoit JAMKOn jäsenyyttäsi ja siirry Lompakko-sivulla
  2. Jäsenyystuotteen päällä on laatikko jonka sisällä on muutama viiva, tätä ikonia painamalla saat jäsenyyslomakkeen auki.
  3. Painamalla lomakkeen alalaidassa olevaa Muokkaa-painiketta pääset muokkaamaan tietojasi jäsenyyslomakkeelle
  4. Kun tiedot on muokattu, muista tallentaa muutokset lomakkeen alalaidassa olevalla Tallenna-painikkeella

Tämän jälkeen jäsenyystietosi päivittyvät jäsenrekisteriimme noin 1-2h kuluessa.

Nimeni on vaihtunut, pitääkö tilata uusi kortti?

Opiskelijakortin tietojen tulee käydä yksiin henkilöllisyystodistuksen tietojen kanssa, joten nimenmuutoksen yhteydessä myös opiskelijakortti on uusittava. Korttia voi käyttää voimassa olevan jäsenkauden loppuun, mutta mukana kannattaa kuitenkin olla todistus, josta nimenmuutos käy ilmi.

Jos nimesi on vaihtunut toimi seuraavasti: Tee ensin nimenmuutosilmoitus henkilökohtaisesti oman koulutusalasi opiskelijapalveluissa ja todista nimen vaihdos. Tietojen päivittyminen vie muutaman arkipäivän.

Tämän jälkeen päivitä tietosi JAMKOn verkkokaupassa Kide.appissa.

  1. Kirjaudu Kide.appiin samoilla tunnuksilla, joilla liityit JAMKOn jäseneksi/jatkoit JAMKOn jäsenyyttäsi ja siirry Lompakko-sivulle.
  2. Jäsenyystuotteen päällä on laatikko, jonka sisällä on muutama viiva. Tätä ikonia painamalla saat jäsenyyslomakkeen auki.
  3. Painamalla lomakkeen alalaidassa olevaa Muokkaa-painiketta pääset muokkaamaan tietojasi jäsenyyslomakkeelle.
  4. Kun tiedot on muokattu, muista tallentaa muutokset lomakkeen alalaidassa olevalla Tallenna-painikkeella. Tämän jälkeen jäsenyystietosi päivittyvät jäsenrekisteriin noin 1-2h kuluessa.

Miten päivitän yhteystietojani tai nimeäni jäsenrekisterissä?

Voit päivittää henkilötietojasi ja yhteystietojasi kirjautumalla JAMKOn verkkokauppaan Kide.Appissa.

  1. Kirjaudu Kide.appiin samoilla tunnuksilla, joilla liityit JAMKOn jäseneksi/jatkoit JAMKOn jäsenyyttäsi ja siirry Lompakko-sivulle.
  2. Jäsenyystuotteen päällä on laatikko, jonka sisällä on muutama viiva. Tätä ikonia painamalla saat jäsenyyslomakkeen auki.
  3. Painamalla lomakkeen alalaidassa olevaa Muokkaa-painiketta pääset muokkaamaan tietojasi jäsenyyslomakkeelle.
  4. Kun tiedot on muokattu, muista tallentaa muutokset lomakkeen alalaidassa olevalla Tallenna-painikkeella. Tämän jälkeen jäsenyystietosi päivittyvät jäsenrekisteriin noin 1-2h kuluessa.
Minulla on toisen opiskelijakunnan jäsenkortti. Voinko saada JAMKOlta tarran siihen?

Opiskelijakortti on oman korkeakoulun opiskelijakunnan jäsenkortti, joten sen tulee vastata opiskelupaikkaasi. Jos vaihdat opiskelupaikkaa ammattikorkeakoulusta toiseen, sinun tulee hankkia uusi opiskelijakortti uuden opiskelupaikkasi opiskelijakunnan kautta.

Uuden, yhteisen jäsenrekisterin myötä JAMKOn jäsenpalvelusta on kuitenkin mahdollista hakea seuraavien opiskelijakuntien uuden kauden lukuvuositarra:

Huomioithan, että ennen tarran noutamista sinun on uusittava jäsenyytesi kunkin opiskelijakunnan ohjeiden mukaisesti.

Miksi en ole saanut opiskelijakortista tilausvahvistusta?

Tilausjärjestelmä lähettää sinulle jäsenyyden oston jälkeen tilausvahvistuksen / kuitin samaan sähköpostiosoitteeseen, jolla kirjauduit verkkokauppaan.

Jos tilasit myös fyysisen kortin, JAMKOn toimistolta lähetetään sinulle sähköposti, kun korttisi on noudettavissa toimistolta.

Jos olet jatkamassa jäsenyyttäsi ja sinulla on jo fyysinen opiskelijakortti, voit noutaa uuden lukuvuositarran korttiisi JAMKOn toimistolta heti, kun olet uusinut jäsenyytesi verkkokaupan kautta.

Mikäli liittymisen tai jäsenyyden jatkamisen kohdalla on tullut ongelmia tai tilaamasi kortti viipyy yli kolme viikkoa, ota yhteyttä: jasenpalvelu (a) jamko.fi

Voinko saada ISIC-ominaisuuden opiskelijakorttiini?

JAMKOn fyysiseen, muoviseen opiskelijakorttiin ei voi saada ISIC – ominaisuutta. JAMKOn digitaalinen opiskelijakorttisovellus Pivo ei toistaiseksi tue ISIC – ominaisuutta.

Korttini haalistuu ja kuluu käytössä. Miksi?

Opiskelijakortti painetaan edullisella sublimaatiotekniikalla, jotta kortin hinta saadaan pysymään alhaisena. Tätä tekniikkaa käytettäessä teksti tulostuu kortin pinnan päälle, jolloin teksti ja kuva helposti kuluvat huolettomassa käytössä. Näin ollen kortin huolelliseen säilyttämiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota ja varoa kortin kolhiutumista laukussa tai hankautumista taskussa. Kortti voi myös katketa, jos se taipuu esim. takataskussa tai muiden tavaroiden seassa.

Kortin mahdollinen uusiminen kulumisen vuoksi jää opiskelijan maksettavaksi. Kortin painamiskulut ovat 5 €.