Usein kysyttyä jäsenyydestä

Olen uusi opiskelija JA HALUAN TILATA opiskelijaKORTIN. MILLOIN voin liittyä jäseneksi JA Tehdä tilauksen?

  1. Sinun tulee ensin ottaa vastaan opiskelupaikka ja ilmoittautua läsnäolevaksi Opintopolku.fi-palvelussa.
  2. Ota käyttöön korkeakoulun käyttäjätunnukset Vetuma-nettipalvelusta. Näitä tunnuksia et kuitenkaan käytä kirjautumiseen JAMKOn verkkokauppaan vaan tällä tavoin varmennamme sinun olevan Jyväskylän ammattikorkeakoulun läsnäoleva opiskelija.
  3. Tämän jälkeen voit kirjautua JAMKOn verkkokauppaan KideAppissa. Voit tehdä verkkokauppaamme erilliset tunnukset tai käyttää Facebook-tunnuksiasi.

Huomioi, että

  • Jäsenyys uudelle lukuvuodelle ja syksylle on saatavilla 1.7. alkaen
  • Jäsenyys kevätkaudelle 1.1. alkaen. 

Miten saan JAMKOn digitaalisen opiskelijakortin Pivosta käyttööni?

Sähköinen opiskelijakortti on lisäpalvelu JAMKOn fyyseen opiskelijakorttiin, eikä ole otettavissa käyttöön ilman sitä. 

Uudet opiskelijat

Pivon käyttöönotto edellyttää seuraavat vaiheet:

  1. Sinun tulee ensin ottaa vastaan opiskelupaikka ja ilmoittautua läsnäolevaksi Opintopolku.fi-palvelussa.
  2. Ota käyttöön korkeakoulun käyttäjätunnukset Vetuma-nettipalvelusta.
  3. Nyt sinulla on mahdollista liittyä jäseneksi ja tilata fyysinen opiskelijakortti. Katso uuden opiskelijan opiskelijakortin tilausohjeet. 

Vasta kun JAMKin opiskelijapalvelut ovat tarkastaneet kaikki opiskelijan tiedot ja todistukset, opiskelijalla on mahdollisuus aktivoida jäsentunniste Pivo käyttöön. Tämä tapahtuu viimeistään elokuun loppuun ja orientaatioviikkoon mennessä.

  1. Lataa Pivo puhelimeesi sovelluskaupasta.
  2. Ota Pivo käyttöön verkkopankkitunnuksilla ja puhelinnumerolla.
  3. Valitse opiskelijakortti ja seuraa ohjeita.
Jatkavat opiskelijat
  1. Ilmoittaudu läsnäolevaksi Asiossa
  2. Jatka jäsenyyttäsi JAMKOn verkkokaupassa ja nouda kauden jäsentarra jäsenpalvelusta.
  3. Lataa Pivo puhelimeesi sovelluskaupasta.
  4. Ota Pivo käyttöön verkkopankkitunnuksilla ja puhelinnumerolla.
  5. Valitse opiskelijakortti ja seuraa ohjeita.

Millaisen kuvan tarvitsen opiskelijakorttiin?

Kun tilaat opiskelijakortin tarvitset itsestäsi kasvokuvan. Kuvan voit ottaa millä tahansa digikameralla, kännykällä tai web-kameralla.

  • Kuvan tulee olla sähköisenä jpg-muodossa. Tiedoston enimmäiskoko on 5 megatavua.
  • Kuvan tulee olla passikuvan tyyppinen eli pystysuunnassa.
  • Kuva voi olla mustavalkoinen tai värillinen.
  • Taustan ja valaistuksen on oltava neutraali
  • Kasvojen tulee olla keskellä kuvaa ja näkyvissä suoraan edestä.
  • Asusteet ja hiukset eivät saa peittää kasvoja, ei päähinettä.

Miten voin saada valmiin opiskelijakortin tai tarran, jos en pääse noutamaan sitä toimiston aukioloaikoina tai pitkän matkan takia?

Jos olet liittymässä ensimmäistä kertaa, emme valitettavasti voi lähettää korttiasi postitse, koska kortin vastaanottajan henkilöllisyys pitää varmistaa korttia luovutettaessa.

Jos olet jatkava JAMKOn jäsen, sinun on mahdollista hakea ennakkoon verkossa maksettu jäsentarra Humakon palvelupisteiltä muilla paikkakunnilla. 

Muissa tapauksissa sinun tulee lähettää korttisi JAMKOn toimistolle, jossa tarra liimataan korttiin.

Toimi näin:

  • Jatka ensin jäsenyyttäsi kohdasta Jatka jäsenyyttä.
  • Maksa jäsenmaksu tilille liittymisen yhteydessä saamaasi viitenumeroa käyttäen
  • Lähetä sitten opiskelijakorttisi, kuitti maksusta sekä palautuskuori osoitteellasi ja postimerkillä varustettuna JAMKOn toimistolle.

Postitusosoite:
Opiskelijakunta JAMKO/Jäsenpalvelu
Rajakatu 35
40200 Jyväskylä

Voinko saada väliaikaisen opiskelijakortin ennen oikean kortin valmistumista?

Emme valitettavasti myönnä väliaikaisia opiskelijakortteja.

Opiskelija voi kuitenkin saada opiskelijaedun väliaikaisesti VR:llä tilapäisellä todistuksella jos hänellä ei vielä ole opiskelijajärjestön myöntämää opiskelijakorttia. Tilapäiseen todistukseen tarvitset leiman ja allekirjoituksen opiskelijapalveluista.

Haluaisin jo liittyä jäseneksi ja jatkaa jäsenyyttäni seuraavalle kaudelle valmiiksi. Milloin voin tehdä sen?

Syyslukukauden tai koko lukuvuoden jäseneksi voi liittyä jäsenkauden alkaessa 1.7. ja kevätlukukauden jäsenyyden voi hankkia aikaisintaan 1.1. Huomioi kuitenkin, että JAMKOn jäsenpalvelun palveluajat, jolloin voit noutaa korttisi ja tarran, voivat poiketa näistä ajankohdista.

Mitkä ovat tunnukseni JAMKOn verkkokauppaan?

Voit kirjautua JAMKOn verkkokauppaan KideAppissa joko Facebook – tunnuksillasi tai voit tehdä erilliset tunnukset. JAMKO ei hallinnoi tunnuksia tai salasanoja, joten jos olet unohtanut salasanasi, seuraa applikaation ohjeita.

Voinko maksaa jäsenyyden tai kortin jamkon jäsenpalvelussa käteisellä tai kortilla?

Jäsenyyttä tai korttia ei pysty enää maksamaan JAMKOn toimistolla kortilla tai käteisellä, vaan maksu tapahtuu JAMKOn verkkokaupassa syöttämällä sovellukseen pankki- tai luottokortin tiedot tai käyttämällä MobilePayta. Uusia maksutapavaihtoehtoja selvitetään koko ajan. 

Onko AOKKIN, Avomen AMKin ja polkupointojen opiskelijoille olemassa ERILLISTÄ opiskelijakorttia? 

Korttiehdot muuttuivat kesällä 2016 siten, että ne opiskelijat, jotka aiemmin olivat oikeutettuja vihreään opiskelijakorttiin (esim. YAMK), ovat nyt oikeutettuja tutkinto-opiskelijoille tarkoitettuun opiskelijakorttiin. Toisaalta niille opiskelijoille, jotka eivät aiemmin ole olleet oikeutettuja opiskelijakorttiin lainkaan (esim. AOKK, Avoin AMK ja polkuopinnot), avautui nyt oikeus vihreään opiskelijakorttiin. Samalla kuitenkin vihreän kortin edut pienenivät huomattavasti, koska ateriatukietu lakkasi vihreältä kortilta. Matkaetuja vihreällä kortilla ei ole saanut aikaisemminkaan.

JAMKO kartoitti syksyllä 2016 niiden opiskelijoiden määrää, jotka vähäisistä eduista huolimatta haluaisivat saada vihreän opiskelijakortin. Edellä mainitut asiat huomioon ottaen JAMKO ei toimita vihreitä opiskelijakortteja tällä hetkellä lainkaan.

Lisätietoja:

jasenpalvelu@jamko.fi

OPISKELIJAKORTTINI ON KADONNUT! Kuinka toimin ja pitääkö koko summa maksaa uudelleen?

Jäsenyydestä ei tarvitse uudelleen maksaa, koska se näkyy jäsenrekisterissämme. Tilaa uusi kortti JAMKOn verkkokaupan kautta.  Pelkkä kortti maksaa 5€

Olen ollut ulkomailla, armeijassa tai pitänyt välivuosia. pitääkö hankkia uusi kortti?

 Voit saada tarran vanhaan korttiisi jos se on tilattu vuoden 2007 jälkeen.

Täytyykö tilata uusi opiskelijakortti, kun vaihdoin opiskelualaa JAMKissa?

Uuden kortin tilaaminen ei ole välttämätöntä.

SukunimENI on vaihtunut, pitääkö tilata uusi kortti?

Kortin tulisi käydä yksiin henkilöllisyystodistuksen tietojen kanssa, joten uusi opiskelijakortti pitää tilata. Korttia voi kuitenkin käyttää voimassa olevan jäsenkauden loppuun. Mukana kannattaa kuitenkin olla todistus, josta nimenmuutos näkyy. Uuden jäsenkauden alkaessa pitää kortti viimeistään uusia. Emme luovuta uuden kauden tarraa korttiin, jossa on vanha nimi.

Hoida ensin nimenmuutosilmoitus henkilökohtaisesti oman alasi opiskelijapalveluissa ja todista nimen vaihdos. Tietojen päivittyminen vie muutaman arkipäivän. Ota tämän jälkeen yhteys JAMKOn jäsenpalveluasiantuntijaan, joka tarkistaa, että tietosi ovat järjestelmässämme oikein ja antaa tarkempia toimintaohjeita: jasenpalvelu(a)jamko.fi, +358 503361385

Miten korjaaN yhteystietojani tai nimeäni jäsenrekisterissä?

Yhteystietosi, kuten osoite tai puhelinnumero, korjaat kirjautumalla JAMKOn verkkokauppaan.  Voit muuttaa tietosi siellä, jonka jälkeen ne kirjautuvat JAMKOn rekisteriin.

Jos nimesi on vaihtunut

Sinun tulisi tilata uusi kortti. Katso lisätietoja edellisestä kohdasta. Hoida ensin nimenmuutosilmoitus henkilökohtaisesti oman alasi opiskelijapalveluissa ja todista nimen vaihdos. Tietojen päivittyminen vie muutaman arkipäivän.

Ota tämän jälkeen yhteys JAMKOn jäsenpalveluasiantuntijaan, joka tarkistaa, että tietosi ovat järjestelmässämme oikein ja antaa tarkempia toimintaohjeita.: jasenpalvelu(a)jamko.fi, +358 503361385

Kortin uusiminen maksaa 5€.

Minulla on toisen opiskelijakunnan jäsenkortti, voinko saada JAMKOLTA tarran siihen? 

Opiskelijakortti on oman korkeakoulun opiskelijakunnan jäsenkortti, joten sen tulee vastata opiskelupaikkaasi. Jos vaihdat opiskelupaikkaa ammattikorkeakoulusta toiseen, myös korttisi tulee vaihtaa ja liittymisesi uusia. Jos olet siis Jyväskylän ammattikorkeakoulun läsnäoleva opiskelija, et siis voi saada lukuvuosi- tai lukukausitarraa JAMKOlta toisen opiskelijakunnan kautta hankittuun opiskelijakorttiin.

Uuden yhteisen jäsenrekisterin myötä HUMAKOn jäsenillä on mahdollista hakea JAMKOn jäsenpalvelusta uuden kauden jäsentarra, mikäli sen on maksanut etukäteen HUMAKOn jäsenliittymän kautta verkossa. Myös JAMKOn jäsenillä on mahdollista hakea ennakkoon verkossa maksettu jäsentarra Humakon palvelupisteiltä muilla paikkakunnilla.

Miksi en ole saanut opiskelijakortista tilausvahvistusta?

Tilausjärjestelmä ei valitettavasti anna tilausvahvistusta opiskelijakortista.

JAMKO lähettää sinulle sähköpostin, kun korttisi on noudettavissa jäsenpalvelupisteeltä. Jäsenyyden jatkajat, jotka tarvitsevat vain voimassa olevan jäsentarran olemassa olevaan korttiin, voivat noutaa tarran heti.

Mikäli liittymisen tai jäsenyyden jatkamisen kohdalla on tullut ongelmia tai tilaamasi kortti viipyy yli kolme viikkoa, ota yhteyttä:

jasenpalvelu(a)jamko.fi

Voinko saada ISIC – ominaisuuden opiskeLijakorttiini?

JAMKOn fyysiseen, muoviseen opiskelijakorttiin ei voi saada ISIC – ominaisuutta. JAMKOn digitaalinen sovellus Pivo ei toistaiseksi tue ISIC – ominaisuutta. 

 

Voinko jatkaa jäsenyyttä koko lukuvuodeksi, kun valmistun vuodenvaihteessa?

Valmistuminen tai säännönmukaisen opiskeluajan päättyminen joulukuussa sekä kevätkaudelle poissaolevaksi ilmoittautuminen tarkoittavat sitä, että voit saada vain syyslukukauden tarran. Jos opintosi kuitenkin jatkuvat, voit jatkaa jäsenyyttä kevätlukukaudelle tammikuun alussa. Kun opiskelija on valmistunut tai muutoin lopettanut opiskelut, korttia ei enää saa käyttää. Poissaolevaksi ilmoittautunut ei ole oikeutettu lukukauden/lukuvuoden tarraan.

Saako opiskelijakortilla alennusta Jyväskylän paikallisliikenteestä?

Päätoimiset, yli 25-vuotiaat opiskelijat saavat alennusta Jyväskylän paikallisliikenteen lipputuotteista, kuten opiskelijan Walttikortista. Opiskelijahintaisia lipputuotteita voi hankkia vain Linkki-palvelupisteestä tai Jyväskylän Sokoksen infosta. Edut on saatavilla vain sinisellä kortilla.

Lisätietoa.

korttini Haalistuu ja kuluu käytössä. MIKSI?

Opiskelijakortti painetaan edullisella sublimaatiotekniikalla, jotta kortin hinta saadaan pysymään alhaisena. Tätä tekniikkaa käytettäessä teksti tulostuu kortin pinnan päälle, jolloin teksti ja kuva helposti kuluvat huolettomassa käytössä. Näin ollen kortin huolelliseen säilyttämiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota ja varoa kortin kolhiutumista laukussa tai hankautumista taskussa. Kortti voi myös katketa, jos se taipuu esim. takataskussa tai muiden tavaroiden seassa.

Kortin mahdollinen uusiminen kulumisen vuoksi jää opiskelijan maksettavaksi. Kortin painamiskulut ovat 5 €.