Usein kysyttyä jäsenyydestä

Olen uusi opiskelija JA HALUAN TILATA SINISEN KORTIN. Milloin saan tunnukset, että voin liittyä jäseneksi JA TILATA OPISKELIJAKORTIN?

Uusi opiskelija pääsee kirjautumaan liittymislomakkeelle vasta kun on saanut JAMKin käyttäjätunnuksen. Kirjautuminen liittymislomakkeelle edellyttää seuraavat vaiheet:

  1. Opiskelija ottaa vastaan opiskelupaikan ja ilmoittautuu läsnäolevaksi Opintopolku.fi-palvelussa.
  2. Opiskelija hakee käyttäjätunnukset Vetuma-nettipalvelusta.
  3. Opiskelijapalveluissa tarkistetaan todistukset.
  4. Opiskelijapalveluissa tehdään aloitusmerkintä opiskelijahallintajärjestelmä Asioon.

Kun olet hakenut käyttäjätunnukset, pääset kirjautumaan esimerkiksi opiskelijaintra Elmoon, mutta Asiossa tunnus ei vielä toimi. Tunnuksen noutamisen jälkeen opiskelijapalveluissa tehdään vielä aloitusmerkintä ASIOon, ennen kuin opiskelija pääsee itse sitä käyttämään. Tämä merkintä tehdään koko ryhmälle kerrallaan useimmiten elokuussa. Vasta ASIOon päästyäsi, ja  hyväksyttyäsi yhteystieto-sivulla kohdan ”tietojani saa antaa opiskelijakunnalle”, voit kirjautua tunnuksillasi JAMKOn liittymislomakkeelle.

Lisätietoa eri vaiheista.

Mikäli sinulla on kysyttävää JAMKin opiskelijatunnuksista tai ASIOOn kirjautumisesta, ota yhteyttä JAMKin opiskelijapalveluihin:

opiskelijapalvelut(a)jamk.fi

Miksi en pääse kirjautumaan liittymislomakkeelle?

  • Päästäksesi kirjautumaan liittymislomakkeelle sinun tulee ensin ilmoittautua läsnäolevaksi opiskelijaksi tulevalle lukukaudelle ilmoittautumisaikana. Tämä ei koske vihreän kortin tilaajia.
  • Varmista, että olet ASIOssa hyväksynyt kohdan ”Tietojani saa luovuttaa opiskelijakunnalle.”
  • Salasanan erikoismerkit (ääkköset jne.) voivat aiheuttaa ongelmia kirjautumisessa. Verkkotunnuksen salasanan väliaikainen vaihtaminen ratkaisee yleensä ongelman. Lisäksi opiskelijanumeron kirjain tulee kirjoittaa isolla kirjaimella.

JAMKOa ja liittymistä koskevissa ongelmissa sinua auttaa JAMKOn opiskelijasihteeri: opiskelijasihteeri(a)jamko.fi

 

Onko vihreää opiskelijakorttia enää saatavilla niille, jotka eivät täytä sinisen kortin ehtoja?

Korttiehdot muuttuivat kesällä 2016 siten, että ne opiskelijat, jotka aiemmin olivat oikeutettuja vihreään opiskelijakorttiin (esim. YAMK), ovat nyt oikeutettuja siniseen opiskelijakorttiin. Toisaalta niille opiskelijoille, jotka eivät aiemmin ole olleet oikeutettuja opiskelijakorttiin lainkaan (esim. AOKK, Avoin AMK ja polkuopinnot), avautui nyt oikeus vihreään opiskelijakorttiin. Samalla kuitenkin vihreän kortin edut pienenivät huomattavasti, koska ateriatukietu lakkasi vihreältä kortilta. Matkaetuja vihreällä kortilla ei ole saanut aikaisemminkaan. JAMKO kartoitti syksyllä 2016 niiden opiskelijoiden määrää, jotka vähäisistä eduista huolimatta haluaisivat saada vihreän opiskelijakortin. Edellä mainitut asiat huomioon ottaen JAMKO ei toimita vihreitä opiskelijakortteja tällä hetkellä lainkaan.

Miten toimia, kun kortti on hävinnyt ja pitääkö jäsenyydestä maksaa uudelleen?

Jäsenyydestä ei tarvitse uudelleen maksaa, koska se näkyy jäsenrekisterissämme. Kadonnut kortti pitää tilata uudestaan JAMKOn verkkosivujen kautta, kohdasta Jatka jäsenyyttä. uusi kortti maksaa 5€

Olen ollut ulkomailla, armeijassa tai pitänyt välivuosia. pitääkö hankkia uusi kortti?

 Voit saada tarran vanhaan korttiisi jos se on tilattu vuoden 2007 jälkeen.

Voinko saada väliaikaisen opiskelijakortin ennen oikean kortin valmistumista?

 Väliaikaista opiskelijakorttia ei ole olemassa.

Opiskelija voi kuitenkin saada opiskelijaedun väliaikaisesti VR:llä tilapäisellä todistuksella jos hänellä ei vielä ole opiskelijajärjestön myöntämää opiskelijakorttia. Tilapäiseen todistukseen tarvitset leiman ja allekirjoituksen opiskelijapalveluista.

Minulla on toisen opiskelijakunnan jäsenkortti, voinko saada tarran siihen?

Koska kortti on oman opiskelijakunnan jäsenkortti, se täytyy uusia vaihtaessasi opiskelupaikkaa ammattikorkeakoulusta toiseen. Et siis voi saada lukuvuosi- tai lukukausitarraa JAMKOlta toisen opiskelijakunnan kautta hankittuun opiskelijakorttiin.

Miksi korttini kuluu käytössä?

Opiskelijakortti painetaan edullisella sublimaatiotekniikalla, jotta kortin hinta saadaan pysymään alhaisena. Tätä tekniikkaa käytettäessä teksti tulostuu kortin pinnan päälle, jolloin teksti ja kuva helposti kuluvat huolettomassa käytössä. Näin ollen kortin huolelliseen säilyttämiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota ja varoa kortin kolhiutumista laukussa tai hankautumista taskussa. Kortti myös helposti katkeaa, jos se taipuu esim. takataskussa tai muiden tavaroiden seassa.

Kortin mahdollinen uusiminen kulumisen vuoksi jää opiskelijan maksettavaksi. Kortin painamiskulut ovat 5 €.

SukunimENI on vaihtunut, pitääkö tilata uusi kortti?

Kortin tulisi käydä yksiin henkilöllisyystodistuksen tietojen kanssa, joten uuden kortin tilaaminen olisi suotavaa. Korttia voi kuitenkin käyttää voimassa olevan jäsenkauden loppuun. Mukana pitäisi kuitenkin olla todistus, josta nimenmuutos näkyy. Uuden jäsenkauden alkaessa pitää kortti viimeistään uusia.

Täytyykö tilata uusi kortti, kun vaihdoin opiskelualaa JAMKissa?

Uuden kortin tilaaminen ei ole välttämätöntä.

Miten korjata yhteystietojani tai nimeäni jäsenrekisterissä?

Korjaa tietosi ASIOssa ja muista tallentaa muutoksen jälkeen.

Jos kyseessä on sukunimen vaihtuminen ja olet tilaamassa opiskelijakorttia, ota ennen kortin tilaamista yhteyttä JAMKOn opiskelijasihteeriin. opiskelijasihteeri@jamko.fi.

Miten voin saada valmiin opiskelijakortin tai tarran, jos en pääse itse noutamaan sitä toimiston aukioloaikoina tai pitkän matkan takia?

Jos olet liittymässä ensimmäistä kertaa, emme valitettavasti voi lähettää korttiasi postitse, koska kortin vastaanottajan henkilöllisyys pitää varmistaa korttia luovutettaessa.

Jos olet jatkava jäsen ja haluat uuden lukuvuositarran, sinun tulee lähettää korttisi JAMKOn toimistolle, jossa tarra liimataan korttiin.

Toimi näin:

  • Jatka ensin jäsenyyttäsi kohdasta Jatka jäsenyyttä.
  • Maksa jäsenmaksu tilille liittymisen yhteydessä saamaasi viitenumeroa käyttäen
  • Lähetä sitten opiskelijakorttisi, kuitti maksusta sekä palautuskuori osoitteellasi ja postimerkillä varustettuna JAMKOn toimistolle.

Postitusosoite:
Opiskelijakunta JAMKO/Opiskelijasihteeri
Rajakatu 35
40200 Jyväskylä

Miksi en ole saanut opiskelijakortista tilausvahvistusta?

Tilausjärjestelmä ei  valitettavasti anna tilausvahvistusta opiskelijakortista.

JAMKO lähettää sinulle sähköpostin, kun korttisi on noudettavissa jäsenpalvelupisteeltä. Jäsenyyden jatkajat, joilla on jo kortti, voivat sen sijaan noutaa tarran heti.

Mikäli liittymisen tai jäsenyyden jatkamisen kohdalla on tullut ongelmia tai tilaamasi kortti viipyy yli kolme viikkoa, ota yhteyttä: opiskelijasihteeri(a)jamko.fi.

Voinko jatkaa jäsenyyttä koko lukuvuodeksi, kun valmistun vuodenvaihteessa?

Valmistuminen tai säännönmukaisen opiskeluajan päättyminen joulukuussa sekä kevätkaudelle poissaolevaksi ilmoittautuminen tarkoittavat sitä, että voit saada vain syyslukukauden tarran. Jos opintosi kuitenkin jatkuvat, voit jatkaa jäsenyyttä kevätlukukaudelle tammikuun alussa. Korttia ei saa käyttää sen jälkeen, kun on valmistunut tai muutoin lopettanut opiskelut. Poissaolevaksi ilmoittautunut ei ole oikeutettu lukukauden/lukuvuoden tarraan.

Saako opiskelijakortilla alennusta Jyväskylän paikallisliikenteestä?

Päätoimiset, yli 25-vuotiaat opiskelijat saavat alennusta Jyväskylän paikallisliikenteen lipputuotteista, kuten opiskelijan Walttikortista. Opiskelijahintaisia lipputuotteita voi hankkia vain Linkki-palvelupisteestä tai Jyväskylän Sokoksen infosta. Edut on saatavilla vain sinisellä kortilla.

Lisätietoa.